Jak pozyskać Fundusze Na Kształcenie Zawodowe?
Niedawno nasza firma miała okazję współorganizować szkolenie online pt. „Jak pozyskać fundusze na Kształcenie Zawodowe? Praktyczny Poradnik Beneficjenta”. Szkolenie online adresowane jest do beneficjentów oraz potencjalnych beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Chcesz zorganizować webiar lub szkolenie online?
W Webinary24.pl zajmujemy się organizacją webinarów, szkoleń online oraz przygotowywaniem platform e-learningowych. Zapewniamy telewizyjna jakość obrazu i dźwięku, a nasz autorski chat na żywo zapewni odpowiednią dawkę interakcji między uczestnikami.
Jak pozyskać Fundusze na Kształcenie Zawodowe? PORADNIK
Fundusze na Kształcenie Zawodowe – PLAN NA ROZWÓJ
Świat się zmienia, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. Znalezienie dobrego zatrudnienia wymaga przygotowania. Odpowiednie wykształcenie, kursy, praktyki i staże to środki do celu, jakim jest satysfakcjonująca i stabilna praca. Aby ułatwić jego realizację, Fundusze Europejskie zachęcają do korzystania z ich środków przeznaczonych na kształcenie zawodowe.
Kto może składać wnioski o Fundusze na Kształcenie Zawodowe?
O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w odpowiednich Regulaminach Konkursów.
Z możliwości ubiegania się o dofinansowanie wyłączone są:
- osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub oświatowej na podstawie przepisów odrębnych,
- podmioty, o których mowa w art. 207 ust. 4 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. jedn. Dz. U. 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.) m.in. podmioty, które nie zwróciły środków funduszowych wraz z odsetkami we wskazanym terminie,
- podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2012 r., poz. 769) (podmioty skazane za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP, w stosunku do których sąd orzekł zakaz dostępu do środków funduszowych),
- podmioty, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt. 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (t. jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 703, z późn. zm.,) (podmioty zbiorowe skazane za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP),
- podmioty, co do których ogłoszono upadłość, znajdujące się w stanie likwidacji lub zalegających z uiszczeniem podatków, jak również z opłaceniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne lub innych należności wymaganych odrębnymi przepisami.
Fundusze na Kształcenie Zawodowe Młodych Ludzi
Młodzi ludzie coraz wcześniej uświadamiają sobie, że ich przyszłość zależy między innymi od tego, jaki wybiorą zawód i jak się do niego przygotują. Przemyślana decyzja to mniejsze ryzyko problemów ze znalezieniem ciekawej i dobrze płatnej pracy po zakończeniu edukacji. Program Fundusze na Kształcenie Zawodowe dotyczy nie tylko „młodych”.
Dynamiczne zmiany gospodarcze i rozwój technologii sprawiły, że nawet wśród osób z wieloletnim stażem pracy rośnie potrzeba doskonalenia zawodowego, a nieraz całkowitego przekwalifikowania. Jednym i drugim w uzyskaniu niezbędnych kompetencji pomagają szkoły zawodowe, technika, ośrodki doradztwa edukacyjno-zawodowego, centra szkoleniowe itp.
Dzięki wsparciu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego mogą one lepiej spełniać swoją misję, a tym samym realnie przyczyniać się do walki z bezrobociem.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty realizujące dwa typy projektów:
1 typ projektów: programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym (pracodawcami/organizacjami pracodawców, przedsiębiorcami/organizacjami przedsiębiorców, instytucjami rynku pracy, szkołami wyższymi). W ramach programu współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym planuje się realizację trzech modeli projektów:
Fundusze na Kształcenie Zawodowe – MODEL I
Model obligatoryjnie zakłada realizację poniższych działań (a-b):
- zdiagnozowanie ucznia/słuchacza pod kątem uzupełnienia jego umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji miękkich ułatwiających wejście na rynek pracy/kontynuację nauki w celu skierowania go na staż zawodowy oraz kursy/szkolenia (o ile dotyczy) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem,
- realizacja staży zawodowych dla uczniów/słuchaczy w rzeczywistych warunkach pracy.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość uzupełnienia ww. działań (a, b) o:
- wyposażenie ucznia/słuchacza w dodatkowe umiejętności, kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz jeżeli zachodzi potrzeba, w miękkie kompetencje pracownicze, które zostaną uzyskane w trakcie kursów/szkoleń powiązanych z profilem kształcenia, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców i poprzedzonych diagnozą ucznia/słuchacza,
- tworzenie klas patronackich,
- organizację kursów przygotowawczych (dla uczniów/słuchaczy) na studia we współpracy ze szkołami wyższymi.
Fundusze na Kształcenie Zawodowe – MODEL II
Model zakłada:
- wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych (np. kursy lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże lub praktyki w przedsiębiorstwach),
- wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
Działania przewidziane w punkcie b) Modelu II mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w punkcie a) Modelu II.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość realizacji działań na rzecz rozwoju współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami lub przedsiębiorcami z otoczenia społeczno-gospodarczego poprzez umożliwienie pracownikom przedsiębiorstw uzyskania przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Fundusze na Kształcenie Zawodowe – MODEL III
Model zakłada:
- wprowadzenie nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb firm z regionu (szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji) i/lub
- unowocześnienie/dostosowanie oferty kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy poprzez modernizację metod i treści kształcenia, przy jednoczesnym doposażeniu/wyposażeniu bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Przedmiotowy Model zakłada obligatoryjnie wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu (np. kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże lub praktyki w przedsiębiorstwach).
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość tworzenia klas patronackich.
Fundusze na Kształcenie Zawodowe – 4 typy projektów
4 typ projektów: Fundusze na Kształcenie Zawodowe oraz kształtowanie u uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy (umiejętności matematyczno-przyrodniczych, umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się, umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy).
Wsparcie w ramach 4 typu projektów może być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w Modelu I 1 typu projektów, przy założeniu, że spełnione zostaną jego obligatoryjne elementy, tj. punkt a), b) Modelu I. Jednocześnie, działania związane z kształtowaniem u uczniów/słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy muszą być poprzedzone diagnozą ucznia/słuchacza z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem, co powinno stanowić uzupełnienie diagnozy ucznia/słuchacza wskazanej w punkcie a) Modelu I.